Smink tips..

smink


Jag älskar smink och kan stå i flera timmar och sminka mig.
Jag har en sminkbok /de låter kanske lite töntigt men den är as bra) i den står det jätte många sminktips.
Jag tänkte skriva ner några här och några tips från mig själv också.
Boken heter "Susanne Ljungs Stora bok och skönhet" och jag fick den för sådär ett år sedan.

Första tipset är att inte lägga concealer på påsarna under ögonen, lägg inte så svulnaden bara på det mörkaringarna. Lägg inte för mkt och inte för ljus för då funkar det som en highlighter och drar till sig uppmärksamhet.

Fler tips...

2. Om du vill dölja tex en röd finne så använd en concealer med den motsata färgen i som gul eller grön för de neutraliserar det röda. Om det är mörka ringar under ögonen som är lite blåa eller bruna så borde du sattsa på en rosa concealer (det är motsatsen mot brunt och blått). 

3.En riktigt bra foundation syns inte så sattsa på en tun fondation. Annars ser det ut som du har typ en mask på dej och det ser inte alls lika fräscht ut.

4. Om din foundation är för tjock så kan du blanda ut den med en fuktcream, funkar super !

5. När du applicerar foundationen med en svamp så för att få ett täckande resultat så använd den torr och funkta den om du vill ha ett tunt lager.

6. Puder är bra att använda om du vill att sminket ska hålla och inte försvinna efter ett litet tag.

7. Om u vill rama in ögat så lägg ögonskugga under ögonen men då serögonen mindre ut.

8. Desto biligare ögonskuggor man har ju duktigare måste man vara, det är svårare att jobba med det.

9. Om man sattsar på ett starkt läppstift en dag så bör man inte ha något annat som är lika stark för då ser det för mkt ut.

10. När du sak applicera löppstift eller gloss så kan man först lägga doundation kring läpparna för att neutralisera läpplinjern.

11. Du kan ha världens bästa och dyraste foundation, men inte tar hand och rengör din hud så är det bortkastade pengar. Man måste ha ett bra underlag att jobba på. Så ta hand om din hud !

12. Rougens uppgift är att pigga upp och liva upp ansiktet så använd inte en rouge som ser mörk och daskig ut. Det ser bara o fräscht ut.

13. När du lägger på solpuder så tänk att det är som en rouge  men sätt den också på andra höga punkter i ansiktet.

14. Att böja upp ögonfransarna är något jag är beroende av, det kan ändra ens ögon jätte mkt och det får dom att se mkt mkt större ut.

15. Om du inte vill att dina ögonbryn ska se onatuliga ut så använd inte en ögonbrynspenna med mkt rött i.

16. Om man är som jag och har jätte ljusa ögonbryn så kan man färga dom. Mitt tips är en snabbfärgning från Depend.

Hoppas du lärde dig något nytt och om du har något bra smink eller mode tips så skriv det som en kommentar, skulle va jätte kulit !

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad är en funkcream? måste få veta :p pussar pytt
din blogg äger

2007-03-15 @ 20:49:22
Postat av: Jytte

hehe tackar ! ^^
Funkcream = en cream som fuktar.
för att smink kan torka ut huden, så att ha en fuktcream är något alla behöver.
Det finns fuktcreamer för alla hudtyper från torrisar (som jag) till såna som har blandhud (asså att man är både fett i huden och torr).
En fuktcream kan man köpa vart som helst från mataffären till Åhlens.

2007-03-16 @ 06:41:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0