Mycket om löpning

 
Träningsmålen för året som är nu, 2013, är inte många. Målen kan sammanfattas med att jag vill träna för att må bra fysikt och psykiskt. Jag har planen att bli snabbare, få bättre syreupptagningsförmåga, uthålligare muskler, bättre mentalinställning och genomföra roliga lopp. Göteborgsvarvet ska springas men sedan ska jag anmäla mig till de lopp jag anser är roliga. Något millopp kommer det garanterat bli.
 
Jag har bestämmt mig för att inte sätta upp nå tid för mig själv under Göteborgsvarvet. Det för att jag hatar prestationsångesten som jag upplever innan och under lopp, den får mig ibland att vilja gråta. Under förra årets Blodomlopp fick jag sådan ångest. Min tid (enligt deras tidtagning) blev relativt bra sett till mina förutsättningar, 47,53min, ändå fick jag bitta mig i läppen efter loppet för att undvika tårar. Jag anser mig själv aldrig ha presterat riktigt bra under ett lopp. Det beror troligtvis på de förväntningar jag har på mig själv, trots att mina mål oftast klaras... Människan är aldrig nöjd. Detta år ska jag inte se resultatet av loppet som ett kvitto på min form utan ta dem med en nypa salt och istället fokusera på den roliga folkfesten som jag upplever. 
 
Så inga konkreta mål sett i tid för detta år men har ett träningsupplägg för att bli snabbare. Just nu är jag inne på trejde veckan med löpträning med insperation från ett träningsschema då resultatet ska bli att jag klarar milen under 45 minuter. Dock är som sagt inte det ett mål för i år, att springa milen under 45minuter. Men de målet vill jag nå någongång i framtiden så varför inte träna mot det? Klarar jag det i år så blir jag glad om jag inte gör det så kanske jag gör det nästa år, eller året efter det. 
 
Jag är väldigt sugen att dra med mig mamma och nästa år, 2014, springa Medoc Marathon i Frankrike. Vi får se hur det blir med det..
 
Idag körde jag ett inomhuspass på Iksu. Löpning 5km och styrka. Skulle egentligen blivit ett längre löppass men eftersom att det idag är fjärde dagen med löpning så blev distansen kortare och mer styrka pioriterades. Musklerna satt kvar. Känns bra att kolla ibland, sådär en gång i veckan, med styrketräning. 
 
 
Långt inlägg och jag orkar inte ens själv läsa igenom det igen för att se var jag har skrivit. Men två bilder bjöd jag i alla fall på så dem kan ni ju kolla på om ni inte orkar läsa.  Eller något... 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0