Skolmat i världsklass

 
Dagen har varit trevlig och mycket lärorik. Jag har lyssnat, tittat, diskuterat, ätit och lyssnat lite till. Skolmat i världsklass ägde rum på folkets hus här i Umeå och där var personer från hela Norrland. Vid fikat efter registreringen träffade jag en kock som arbetade på en friskola utanför Kramfors. Hon berättade om sin verksamhet där hon serverade 45 elever lunch helt gjord ifrån grunden varje dag. Otroligt inspererande att höra om hennes verksamhet och visioner. Jag trodde nästan inte att det fanns skolkök idag där man hade möjlighet att rullar alla köttbullar förhand och på plats. Att det är en friskola bidrog också till att hon kunde handla in lokala råvaror till köket. Jag är så kluven i det där med EU:s krav på offentlig upphandling. Jag ser nyttan i kravet då konkurrens ska möjliggöras. Dock anser jag ändå att det är viktigare att vi gynnar lokala verksamheter och främjar en hållbar transport av livsmedel. Problematik på hög nivå! Annat trevligt med dagen var att jag träffade min gamla dietist-kursare Britta som också hade lurat till sig en plats och lunch. Som sagt en mycket trevlig dag.
 
En sak som jag reagerade starkt på var arbetet kring hållbar utveckling och ideérna kring att dra ned på köttet. För det är något som Livsmedelsverket talar för; en hållbar konsumtion av kött. Föreläsarna och de olika skolköken som kom till tals berättade att de funderade i tankar kring att införa en köttfri-dag i veckan. De skolkök som fanns representerade vid mitt bord berättade att de inte låter alla elever ta del av den vegetariskakosten utan att det endast är vegetarianer som har tillgång till köttfrikost. Detta anser jag är fel strategi, både att införa en köttfri-dag och att den vegetariskakosten inte finns tillgänglig för alla. Det jag ogillar med tanken om en dag utan kött är att eleverna skulle känna sig påtvingade vegetariskkost vilket skulle skapa en negativ inställning till en kosten. Målet är inte att göra alla människor till vegetarianer utan målet är att dra ned på köttkonsumtionen och öka intaget av vegetabilier. Det jag istället vill se i skolrestaurangerna är: 
 
  • Ett vegetariskt alternativ som är tillgängligt för alla elever! Fler alternativ ökar chanserna till att eleverna går mätta ifrån skolrestaurangen och ett vegetariskt alternativ ökar chanserna till minskad köttkonsumtionen.
  • Att det vegetariska alternativet inte står i en avskild del av restaurangen utan är ett naturligt stopp i matkön. Om livsmedelssäkerheten är problemet så ställ potatis, pasta, ris mellan köttalternativet och det vegetabiliska alternativet. 
  • Lägg mycket tanke, pengar och engagemang bakom det vegetariska alternativet så att rätten tilltalar eleverna. Om eleverna väljer att ta en portion/en större portion av vegetabilierna kommer de troligtvis leda till att portionen av kött blir mindre.
  • Utbilda kockarna i vegetariskmatlagning så att den blir god, ser tilltalande ut och är näringsrik. Ta insperation från andra matkulturer där den vegetabilier ofta har en större roll på tallriken.
 
Att ta bort kött en gång i veckan väcker bara onödiga känslor. Att göra det vegetabiliska alternativet till just ett naturligt alternativ för eleverna tror jag kan vara ett bra steg på vägen mot en hållbar köttkonsumtion. Men vad vet jag egentligen? Jag är ju bara är en kostvetarstudent utan erfarenhet på golvet.  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0