Äggmackor med smoothie och brödrecept

Jag vaknade efter en trevlig gårdag och tog min morgonpromenad i Sorundaskog. Frukosten är också uppäten. Äggmackor med blåbär och hallonsmoothie.

Bröd a la Maja (1 stort bröd):
1/2 paket jäst
2 tsk salt
1 msk honung eller agave sirap ´
5 dl fingervarmtvatten
1 dl mjölk
2 msk rapsolja
150 g nötter (jag valde valnötter)
5 dl vetemjöl
7 dl valfritt mjöl (jag valde graham, kruskakli och rågsikt)
1dl sesamfrön och solrosfrön till utbakning

Smula jäst i en bunke. Tillsätt salt och det söta. Rör ut med lte vatten och sedan i med allt plus de andra ingredienserna förutom sesam- och solrosfröna. Arbeta ihop degen och låt jäsa i 1-1,5 timme. Värm ungen på 260grader. Strö mjöl och fröna på bakbordet och arbeta degen och sedan forma den till en stor limpa som läggs på plåten. Grädda brödet först 10 minuter på de 260graderna och sänk sedan värmen till 175grader i 30 minuter.


Sedan är det klart att avnjutas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0