Eftermiddagskalas!

Bild från gårdagen på mig med dagens födelsedagsbarn, fina Maja! Idag bjöd hon på tårtkalas så det blev eftermiddagsmys med prat och skratt!
Nu när middagen här hemma är uppäten har täcket och kuddarna åkt fram i soffan. Filmmys!

146 minuters löpning

Hemma efter ett distanspass. Jag hade som vision att jag skulle vara ute i 2 timmar men det blev, som det oftast blir, längre. 2 timmar och 26minuter var jag ute och jag tipar på att distansen i alla fall blev 2,3mil. Mobilen dog efter 80minuter och jag har ännu inte köpt nån GPS till klockan, så jag är inte hundra på distansen. Syftet med träningspasset var att jag skulle ut och springa i 2 timmar utan att tänka på tempot, ett lungt pass för att vänja kroppen att springa längre distans.

Godmorgon söndag!

För att få en träff med karln bjöd jag denna morgon på nybakt bröd. I helgen går vi om varandra, sånt som händer när man är två som jobbar, pluggar och kalasar.
Nu när han har begett sig till tennisbanan passar jag på att krypa tillbaka ner i sängen för att läsa, fifty shades of grey. Vad passar bättre än erotisk litteratur när det regnar höst ute?

20 brudar på 20 kvadratmeter

Bilderna får tala för sig själv. Att det blev en otroligt trevlig kväll behöver jag inte ens tillägga.

Kalas

Nu drar jag på Kalas! Maja 22år!

29 sep

Gårdagens ståhej blev lyckat! Bara så att ni vet...
Denna dag då? Den ska spenderas på Bokia bakom kassan och hemma hos Maja med fina klassvänner. Vad ska vi göra där? Fira Majas födelsedag och äta!

Thank god it's friday!

Idag när jag gick utanför dörren såg jag ut såhär!
En kort föreläsning och en cykeltur senare var jag och Matilda nere på stan för att handla. Det blev dock inget kul för min del, bara en present till han den där sambon... Han är lyckligt lottad han!
Nu är jag hemma i lägenheten och ska läsa på om lite styckningsdetaljer för nöt, lamm och fläsk. En demi-vegetarian som snart är expert på kött, det ni!

U are my cupcake

Igår följde vår vän Matilda hem efter skolan. Hon och Nils bakade cupcakes och kakor för ikväll ska Nils ha sitt 20 års kalas! Egentligen fick jag inte lägga upp bilderna här, för han är ju en brottare... Men han läser ändå inte bloggen och det man inte vet om har man inte ont av, right?
Idag är det Fredag och jag är pepp på livet! Ibland så...

Thursday

Vardaglig grötfrukost med jordnötssmör och äpple samt fina små rosor som vi fick av vännen Matilda! Dagen ska fortsätta med en kort föreläsning om nitrosaminer. Efter vila igår är jag otroligt pepp på att springa intervaller och tempoökningar idag på Iksu! Ikväll ska Emelie och jag sällskapa på promenad samt äta kvällsfika ihop. Annars är det inte så mycket mer planerat idag men dagen lär väll flyga iväg i alla fall!

Linssoppa med höstkantareller

Nilsen stod för middagen idag:

1 riven morot
Persiljekvistar
Paprikapulver
Salt och vitpeppar

Koka linserna och tillsätt buljong, morot, vitlök, lök, passerade tomater, vatten. Mixa soppan, sedan värm och krydda efter smak. Stek höstkantareller i olja eller margarin med vitlök. Servera soppan med persilja och kantarellerna.

Zucchini- och potatisplättar med räkor och keso

Det blev sammanlagt 14km lugn löpning med mamma, hon är duktig hon! Middagen blev tidig idag och bestod av Zucchini- och potatisplättar med keso och räkor. Receptet lyder:

1 zucchini (ca 350g)
4 små potatisar
2 tsk fiberhusk
0,5 tsk salt
5 ägg
Margarin till stekning

Riv zucchini och potatis på rivjärn och blanda med salt och fiberhusk i en skål. Vispa upp ägg och blanda ner med de andra ingredienserna. Stek de på medelvärme. Servera med keso och räkor!

Kommentar: Receptet är lånat från Aftonbladets GI-bilaga dock omgjort då deras recept inte var energirik och mycket kolhydratfattigt. Jag kände mig tvungen att räkna ut energin i en portion av deras recept (inkluderat keso och räkor) för det kändes väldigt fattigt. Energin man får i sig i deras recept kan jämföras med ett lämplig mellan mål, ynka 220kcal... Mitt recept var inte mycket bättre då resultatet i energi slutade på 310 kcal per portion. Energiintaget för en middag ska ligga på minst det dubbla! Dock passar rätten bra som förrätt.

Shopping, mat och öl

Min mamma är i Ume över helgen så gårdagen spenderades med kvaitetstid på Bondens egna marknad, i butiker och såklart på Rost för att avnjuta lunch. Ikus besöktes för intervaller på löpbandet!
Kvällen bjöd på trerätters med en öl till var rätt som Magnus tipsat om. Han är allt bra grym på det där med öl han! Maträtterna blev i ordning, morotssoppa med räckor, saffransrisotto med västerbottenost och äppelpaj med turkiskyogrt med vaniljarom. Ett helt klart vinnande koncept med ett bra sällskap!

Nu ska vi dra med varandra ut längst Nydalasjön!

Fredagsmorgon på Iksu

Idag börjar första föreläsningen vid klockan 11 så jag har hunnit med en sväng på Iksu. Det blev tempoökningar på löpbandet.

5 minuter i 9km/h
5 minuter i 10km/h
4 minuter i 11km/h
3 minuter i 12km/h
2 minuter i 13km/h
1 minut i 15km/h

Vila 2 minuter och sedan körde jag om engångt till! De sista metrarna till 8km joggade jag ner. Så summa i distans blev 8km. Ingen styrka idag!

Kalasa en torsdag

Jag är fortfarande mätt efter gårdagens knytkalas här hemma.. Det som slank ner i min mage var:
  • Omelett med råstekt potatis, tomat, fetaost och oliver
  • Matmuffins med fetaost, soltorkadetomater och basilika
  • Röbetssallad med fetaost, rödbetor, valnötter, vitkål, rödlök, solrosfrön och machesallad
  • Västerbottenpaj med västerbottenost
  • Oster med hjortonsylt
  • Snacks i from av vindruvor, melon och nötter
Otroligt trevlig kväll med väldigt fina flickor!

September och livsglädje

Gårdagens mys med Madeleine bjöd på fruktsallad i massor. Jag vill sitta och skriva femton kärleksförklaringar till denna brud men det låter för töntigt så det får räcka med att säga att jag är otroligt glad att jag är en av hennes vänner och får njuta av hennes otroliga energi.

Jag ska cykla iväg till det där Universitetet snart med en otrolig livsglädje. I helgen kommer min fina mamma hit och ikväll ska vi ha knytis samt bus här med några av tjejerna i klassen. Let´s talk about sex, baby!

Sjuk- och bakstuga

Han pojkvännen är sjuk och då passar inte föreläsningar utan han spenderade dagen med att baka Drömmar. Nilsen är en dude som gillar brottning, tröjor med coola tryck men också att baka bullar, kladdkaka och kokosbollar, det du!

Idag har jag sprungit för första gången efter en lång vila på åtta dagar. Jag bestämde mig för att komma igång mjukt så det blev fem lugna kilometer, 28:41min. Lite styrka av axlar och mage också. Det kändes kalas!

Snart kommer Madeleine hit för mys framför Bonde söker fru.

Godmorgon äpple!

Frukost på våra fina svenska äpplen! Som liten kallade jag dem för godis-äpplen för att de är så goda, töntvarning där kanske..
Stek de svenska äpple i en pytte skvätt rapsolja tillsammans med kanel, en tsk kokosflingor, två tsk solrosfrön och tre msk havregryn. Jag åt gottiset ihop med lättfil och hallon. Te till för att jag har blivit fast igen.. Jag skyller på att det är höst.

Nu väntar universitetet!

Rödspätta en måndag

Middagen blev: rödspätta pannerad med vetegroddar, blomkålsmos och vitlöksstekt herr kuvert. Blomkålsmoset blev gjort på bondens vitkål, lättmjölk, en skvätt grädde, lite matfett samt salt och vitpeppar.

Idag var Matilda här och åt soppa, tittade på en halvers till film (Friends with kids) och gjorde min dag lite bättre.

breakfast

Godmorgon! Frukosten är upplangad (lättfil med blåbär, hallon, nektarin, banan, kanel, havregryn, cashewnötter, pumpakärnor och solrosfrön) och nu ska det sättas igång att börja läsas på inför en dugga vi har om två timmar via internet. Fast det är nog bättre att plugga än att blogga om att man ska plugga? Ibland är man då allt för pinsam.

Söndag

Nya kursen har börjat och vi har bytt plats på vårt boende så det kan vara anledning till att det inte har uppdateras här. Men nu loggade jag in och det firar jag med att slänga in lite blandade bilder från dagen och en beskrivande text kan ni också få.

Bild 1 - vardagsrummet en skön Söndag! Här startade jag dagen med en skål fil innan jag gick ut på promenix med Emmelie och sedan besökte Maja en sväng.
Bild 2 - familjens senaste tillskott! Berit döpte jag henne till och hon är perfekt!
Bild 3 och 4 - Inflyttningspresent ifrån Emelie och Kalle blev till middag. Rostade rotfrukter i ugn med stekta champinjoner och bonbönor i stuvning.
Bild 5 - Bevis på att jag lever och att jag hade kläder på mig när jag åkte till Holmsund för att hälsa hej på vår hyresgäst Niklas (vi hyr ut vår lägenhet i Holmsund under uppsägningstiden) och vår fd. granne Jan-Olof.

Annars då? Jo, det känns inte hundra eller nittionio men bättre än sextio är det garanterat!

Tunnbröd med avocado, lax- och bulgurröra

Tunnbröd efter recept
Lax- och bulgrurröra:
Två stekta laxfileér som du sedan delar till mindre bitar
Cirkus 3 portioner kokt bulgur
Två matskedar lätt kvarg
Citronsaft
Blanda ihop allt och låt de kallna

Fördela röran i tunnbrödet och låt hackad avodaco sällskapa. Vi ät kalaset med en äppel- och gurksallad med bladspenat.

Lite matbilder från Lissabon

Lunchen åts på Vitaminas varje dag, pinsamt kanske men otrligt mumsigt!Mellanmål en eftermiddag, väldigt stor (åt dock inte upp all frukt)! Middagarna åt vid klockan 22 så mellanmål var viktigt.Frukost på hotellet. Champangne erbjöds men te räckte gott och väl. Ett till mellanmål. Juicerna köptes på en hälsokostbutik som jag hittade, jag var inne där tre gånger på vår 4-nätters vistelse. Den var kalas! Middagarna bestod av fisk, varje kväll! Ett kg vindruvor blev det som fick följa med till stranden.Morgonen vi skulle fara hemåt fick vi upp frukostlådor klockan 06:00 på rummet. Nils fick två frukostar medan jag åt yogurt från hälsokostbutiken med nötter, banan och apelsinjuice.

Återträff efter en sommar

Gårdagens kväll bjöd på klassåterträff med fina dietiststudenter. Vilken tur att vi hade knytkalas annars hade jag ätit upp mina söta vänner, som jag gillar dem!

Idag är det träning som står på schemat. Först dejt med Madeleine på Iksu vid klockan 13 och ikväll klockan 20 ska det springas milen med Lotta. Där före och emellan ska jag äta, punkt och slut!