bitterljuv

 
 
Nu har jag kommit tillbaka till liv sådär lagom mycket. Mesta dels av tiden den senaste veckan har spenderats hemma med att ta det lugnt, bakat en massa bröd och småfixat i lägenheten. Ibland har jag slagit på stort med att promenera, besöka loppis eller driva runt i skogen i jakt på blåa bär och svamp.
 
Jag som annars brukar bli totalt deprimerad när vardagen är för lugn har ändå klarat mig hyfsat okej. Karln har varit min klippa kan man klyschigt säga. Han har hjälpt till att skapat rutiner i min ganska så händelselösa vardag genom att försvinna iväg på dagen och studiera med Jesper. Detta har resulterat i att jag fått sysselsätta mig själv så att jag har något halvintressant att komma med när vi sitter till middagsbordet (tur att man alltid kan diskutera litteratur).
 
Nu kanske du tänker, men hallå du har väl kunnat göra roliga saker/träffat människor när du började bli bättre? Men nej, jag ska vara ärlig. När jag  började må hyfsat igen så var immunförsvaret fortfarande nere vilket resulterade i att hela min mun svullnade upp i stora munsår. Jag har knappt kunnat äta, dricka eller prata de senaste 4 dagarna. Detta resulterade i att jag inte har varit mycket till sällskap. Äckligt kanske du tänker, att skriva om munsår. Kan tyckas, men här ska inget tystas ned bara för att man skäms då det kan anses äckligt. 
 
Idag tar jag sista pillret och med det ska jag börja njuta i fulla drag av det som är kvar av min sommar, säger jag utan bitter efterton. 
 
Recept på svampsoppan då (4 personer):
0,5 liter rensad svamp
3schalottenlökar 
2 dl grädde/mjölk
3 msk olja
0,7 liter vatten
2 buljongtärningar 
3 msk sherry 
redning på vatten och vetemjöl
salt och cayennepeppar efter avsmak
 
Skär och förväll svampen. Fräs sedan svampen och lök i fettet. Häll i vatten och tillsätt buljongtärningarna. Koka på svag värme i cirkus 15 minuter. Tillsätt grädde/mjölk och låt koka ytterligare 5 minuter. I med redningen och låt koka till önskad konsistens. Krydda med sherry, cayennepeppar och salt. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

ÅH, äntligen ett livstecken... :-)
Varit lite orolig, skönt att du är på bättringsvägen <3
Soppan både ser och låter smarrig - måste testa!
Ha det gött och hälsa han den där Nilsen du har hängande i krokarna ;-)
Pussåkram // Mariemamman

2013-08-21 @ 19:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0