Ta ett grönt år med Ica!

 
Här står jag i grönt och hävdar att ett utav de bästa besluten jag gjorde under år 2012 var att börja äta vegetariskt. Jag hoppas och tror att jag kommer fortsätta bruka vegetariska livsmedel i den utsträckning jag gör nu hela livet ut, med undantag för under gravididteten då jag ska gå tillbaka till att äta fisk. Just nu har jag inga planer på att utersluta ägg och mjölkprodukter ur mitt liv då jag anser att dessa livsmedel är alldeles för viktiga för min livsstil, kosthållning och hälsa för att kunna uterslutas. Löpe är något jag också har valt att konsumer i form av ost. Min löpe-konsumtion känns värd då jag just nu inte vill utesluta ost i mitt matliv samt anser att det är relativt etiskt att konsumera löpe. Vi dödar inte kalven i syfte att utvinna löpe utan tar vara på enzymerna och använder dem i vår livsmedelsproduktion. Att jag konsumerar dessa livsmedel är inget som tynger mitt samvete. 
 
Efter att jag har skrivit ned mina tankar kring min vegetariska kosthållning vill jag bara poängtera att jag absolut inte har något förbud gällande livsmedel. Med livsmedelsförbud syftar jag på att när man inte tillåter sig själv att konsumera visa livsmedel trots att man har viljan till det. Jag tror inte att det är hållbart att förbjuda sig själv att inte äta visa livsmedel. Dock väljer jag att avstå från visa livsmedel då jag anser inte det värt att konsumera dem ur hälso-, miljö- och/eller etiska aspekter. Att jag är konstig kan visa tycka och det är därför som jag är otroligt lycklig över att jag har människor omkring mig som gillar mig för den jag är samt låter mig leva utifrån mina ideal och principer. 
 
Lästips: LIvsmedelsverket 

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Jag gillar dig skarpt för den du är <3

2013-01-30 @ 08:02:25
URL: http://Madeleinep.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0